Wij geloven in de mensen en het proces als samenwerking
Wij helpen bedrijven (groot, middelgroot en klein) met het realiseren van overzicht en inzicht: het verbinden van het business model aan de bedrijfsprocessen, de mensen én de resultaten.
Benieuwd naar de historie van Commant? Dat waren wij eigenlijk ook wel. Daarom hebben we David Ruting oprichter van Comm’ant ondervraagd, hoe is het allemaal begonnen? Een stuk historie en tegelijkertijd een stuk inspiratie, het lezen meer dan waard.
Het begon allemaal in 1992. David is dan werkzaam bij een internationaal opererende bank en voert gesprekken met medewerkers van de verkoop, administratie en automatisering. De vraag is hoe het betalingsverkeer wordt afgehandeld in dat betreffende land.
David over die tijd: “We waren de informatie aan het verzamelen over de werking van het betalingsverkeer om dat te kunnen verwerken in een informatiesysteem. Daarmee kon de kennis worden gedeeld met collega’s in andere landen. Tijdens de gesprekken bleek dat de verschillen in perceptie van de medewerkers enorm waren. Iedereen had op dat moment zijn eigen opvatting en accenten in het verhaal. Er zaten ronduit tegenstrijdigheden in, maar dat kon praktisch gezien niet waar zijn. We gingen op zoek naar een eenduidig beeld van het bedrijfsproces, waarin iedereen zich kon vinden en herkennen. Maar ook met voldoende nauwkeurigheid zodat belangrijke details niet verloren zouden gaan. Tijdens deze gesprekken heb ik gebruik gemaakt van een van mijn favoriete disciplines uit m’n studietijd genaamd ‘knowledge-engineering’.
Gedurende de gesprekken tekende we processchema’s op papier met input en output. Die hingen we naast elkaar. Dat gaf iedereen een totaal nieuwe kijk op de situatie. We zagen de losse eindjes en de blinde vlekken direct. We maakten bijlagen die de details van in- en output berichten beschreven. Deze berichten, van mensen en systemen, tussen de processen waren direct terug te vinden in het bedrijf. Er ontstond, met het bespreken en beschrijven van de processen, eenduidigheid in de afspraken. Mensen kregen meer begrip voor elkaar en elkaars belang in ‘de samenwerking’. Als onverwachts effect werd de gehele werksfeer een stuk plezieriger. Iedereen vond het leuk om mee te helpen. Vergaderingen en werkoverleg gingen vanaf dat moment over de relevante inhoud. Er werden problemen zichtbaar gemaakt én opgelost die al jaren speelden. Iedereen had zichtbaar voordeel van het traject.”
Deze ervaringen heeft David meegenomen voor de ontwikkeling van het Comm’ant van nu.
De eerste onderneming waar Commant is ontstaan, genaamd VisualTOUCH, heeft vanaf 1996 de technologie ontwikkeld voor real-time/on-line Webbased serverapplicaties. In 1998 is de samenwerking ontstaan met de latere oprichters van het SqEME Expertisecentrum. Deze groep organisatieadviseurs wilde graag een virtual office hebben via Internet zodat zij konden samenwerken vanaf elke plek in de wereld waar je met een modem kon inbellen. We bouwden het Extranet Office Systeem dat je nu kunt beschouwen als de voorloper van de bekende Dropbox.
Even later kwam de vraag of wij een Process Moddeling systeem zouden kunnen ontwikkelen, met inspiratie van het systeem SDW-AO. De vonk sloeg over omdat het idee raakte aan David zijn ervaringen van 1992. Er werd een multidisciplinair team samengesteld met bedrijfskundigen, organisatie deskundigen, communicatie deskundigen en software ontwikkelaars. Deze verbinding van expertise veroorzaakte een storm van nieuwe ideeën over het inrichten en besturen van organisaties met een integrale benadering voor procesmanagement.
Het team begon eind 1998 aan het ontwikkel- en investeringstraject om de Comm’Ant applicatie te realiseren (let op de hoofdletter A). David en zijn toenmalige zaken partner Remco zagen het wel zitten om een mooi product te ontwikkelen waarmee je meerder klanten blij maakt.
In 1999 ging de eerste klant van start. Een fabrikant van hoogwaardige industriële labelprinters uit Amerika. De Nederlandse vestiging is tot vandaag de dag nog steeds klant! Nieuwe klanten volgden, veelal vanuit de behoefte aan een eenvoudig en effectief kwaliteitssysteem. Procesmanagement was nog niet zo bekend in die tijd.
De Comm’ant oplossingen was al vanaf dag een in 1998 beschikbaar vanuit de Cloud, ook al noemde we dat in die tijd niet zo. Het was eerst de Extranet editie en later de online ASP oplossing. Grote bedrijven werkten liever op hun eigen server en dat noemt men nog wel het Intranet.
Comm’ant Nederland B.V. is officieel op 27 juli 2000, de verjaardag van David Ruting, opgericht. Vanuit deze nieuwe entiteit kon beter de focus worden gelegd op de marketing, sales en support voor de Nederlandse markt. Er is een volledig dienstenpakket ontwikkeld om klanten een schaalbare totaaloplossing aan te bieden. De klantenkring breidde zich in de loop der jaren verder uit.
Vanaf 2005 heeft Comm’ant besloten om een netwerkorganisatie te worden. Zij bouwden actief aan het netwerk van partners die vertrouwd zijn met de methode en gereedschappen van Comm’ant. Met uitgekiende recepten kon het implementatietraject sneller worden gefinetuned op de specifieke situatie en behoefte van de klant. De levering liep nu soepel en het gewenste resultaat werd vrijwel altijd binnen de geplande tijd en budget opgeleverd.
In 2012 is de samenwerking en integratie gestart met LeanForms, het platform voor registratie, workflow en rapportage. Deze enorme verrijking in functionaliteit maakt het totaal systeem genaamd Comm’ant+ nog waardevoller voor klanten. De totaaloplossing werkt voor de gehele Plan Do Check Act cyclus.
Vandaag de dag levert Comm’ant oplossingen voor kleine Adviestrajecten, voor het MKB, voor het Grootbedrijf, tot en met Bedrijfsketens en Multinationals. Het bedrijf heeft stapsgewijs nieuwe edities van de Comm’ant software uitgebracht. Deze ontwikkeling is altijd gericht op de behoefte van klanten en dat zal ook in de toekomst altijd zo zijn.
Ook de Comm’ant methode is aan vernieuwing onderhevig. De jongste loot aan de stam heet het Process Model Canvas. Het is een effectief middel voor bedrijven die verder willen na een strategietraject met het Business Model Canvas. Ook voor “Het nieuwe organiseren” en bij Start-ups komt deze aanpak goed van pas. Met Process Model Canvas geef je invulling aan de behoefte om ‘spelenderwijs’ met je team de essentie van het bedrijfsproces in kaart te brengen.
Samen bouwen aan een mooie toekomst, dat wil iedereen!
Meer weten over ons partnerprogramma en een overzicht van de actuele partners van Commant?
Vragen stellen is nooit verkeerd. Beantwoorden net zo min. Wij staan u graag te woord.